ライフゲームアルゴリズム(生命の誕生、進化、淘汰などのプロセスを再現する簡易的モデル)によって様々なインクを自律滴下し、それらが混ざり合う際に起こる、粘性樹状突起形成やマランゴニ効果など「散逸構造」の特徴を持った物理現象を利用することで、アナログならではの有機的な模様や形を描き出してゆくインスタレーション『dyebirth』。
『dyebirth_(ダイバースアンダースコア)』シリーズは、作品『dyebirth』のアプローチする「生命の存在感」を多角的に観察するプロジェクト。「specimens [標本]」の名を冠した本作では、偶然生み出された一回性の有機的な色模様の一瞬を「時間の標本」として切り取り、その瞬間を繰り返し静的に観察できるようにすることで、動的表現では見えなかった繊細さや不安定感などを、その余白から感じ取ることができます。
An installation work “dyebirth” depicts organic patterns and figures unique to analog methods, utilizing physical phenomena characterized by “dissipative structures” such as Viscous Fingering and the Marangoni effect which happens when various ink autonomically dropped by Game of Life, a simple algorithm to reproduce the process of birth, evolution and selection, are melded each other. The work titled “specimens” takes out fragments of colored organic patterns, which were born coincidentally and would never be reborn again, as “time specimens”. The blank of successive time makes it possible to observe the static moment repeatedly and feel sensations like delicacy and instability which cannot be caught in dynamic expressions.
Planner/Conceptor:Makoto Fukuchi
Hardware Engineer:Satoshi Nakane
Software Engineer:Shuhei Matsuyama
Sound Producer:Yui Onodera
Architect/Experience Designer:Kazuhiro Itagaki
Producer/Project Manager:Shigeyoshi Hayashi